بزرگترین دروغی که تا به حال در سئو گفته شده: محتوا بیشترین اهمیت رو داره
محتوا بیشترین اهمیت رو داره؟ این جمله کاملا صحیح نیست. در واقعیت، محتوا فقط قطعه ای از یک پازله. اینجا به شما یاد میدیم که کل پازل رو درست کنید.
حتما هزار بار شنیدین که در سئو «محتوا بیشترین اهمیت رو داره»؛ محتوای عالی بنویس تا به صفحه اول گوگل برسی و گروه گروه بازدیدکننده به سایتت سر بزنن و در واقع، برنده بازی سئو بشی.
اما این کاملا درست نیست.
در واقعیت محتوا فقط یک قطعه از پازله و بدون بقیه قطعات، احتمالا کسی محتوای شگفت انگیز شما رو نخواهد خوند. خب، بقیه قطعات پازل که برای بالا بردن ترافیک وبسایت باید ازشون استفاده کنید چی هستند؟ آیا بیش از حد به محتوای خوب بها داده شده؟ میشه از کیفیت محتوا بگذریم و فقط روی بقیه فاکتورهای سئو تمرکز کنیم؟ در ادامه به همه این سوالات جواب میدیم.
سوال مهم: محتوای با کیفیت واقعا موثره؟
اول از همه این سوال پیش میاد که اگر محتوا فقط یک قطعه از پازله، پس میتونیم ازش بگذریم؟
پاسخ کوتاه این سوال اینه: نه!
پاسخ بلندتر اینه که بدون محتوایی که مخاطب پسند باشه، هیچکدوم از استراتژی های سئو به دردتون نمیخوره. خودتون رو جای کاربری بذارید که داخل گوگل چیزی رو سرچ میکنه. مثلا فرض کنید که میخواین بدونین که چطور بلاگ خودتون رو افتتاح کنید. پس کلمات کلیدی مورد نظرتون رو وارد موتور جستجو میکنید.
حالا تصور کنید یک محتوای نه چندان با کیفیت به طور معجزه آسایی رتبه یک گوگل رو کسب کرده باشه. به محض این که روش کلیک میکنید متوجه میشید چیزی نیست که دنبالش بودین. پس صفحه رو میبندین.
هزاران نفر دیگر هم همین کار رو میکنن. هیچکس در واقع داخل سایت نمیمونه تا اون محتوای بی ارزش رو بخونه و تعداد خیلی کمتری هم عضو سایت میشن یا از سایت خرید میکنن. به زودی گوگل متوجه این امر میشه و به سایت رتبه خیلی پایین تری میده.
پس بله، با وجودی که صرفا با محتوای عالی نمیتونید رتبه گوگل وبسایت رو بالا ببرید، بدون محتوای با کیفیت هم چنین کاری امکان پذیر نیست.
در سال های اخیر، سئو بیشتر و بیشتر به بازاریابی محتوا شباهت پیدا کرده. اما چه محتوایی در گوگل برنده است؟ جواب اینه: محتوایی که مخاطب دنبال اون باشه. در ادامه دو مثال مطرح کردیم که نشون میده محتوای با کیفیت پرطرفدار با محوریت مخاطب چطور برای شما موفقیت رو به همراه میاره.
تجربیات میشل
این جمله دکتر سئوس رو شنیدید که «شاید برای دنیا فقط یک نفر باشید، اما ممکنه برای یک نفر همه دنیا باشید»؟
اینطور باید محتوای فوق العاده تولید کنید. اول یک موضوع انتخاب کنید، بعد ببینید که مخاطبین اون موضوع بیشتر دنبال چه محتوایی هستند، و محتوایی رو تولید کنید که تا دکمه انتشار رو زدید همه به سمتش هجوم بیارن.
به عنوان یکی از مثال های شگفت انگیز این امر میتونیم به میشل، بنیان گذار شرکت Making Sense of Cents اشاره کنیم که برای نظارت روی دارایی های خودش و کمک به دیگران در این زمینه، بلاگ خودش رو افتتاح کرد.
به نظر چیز خاصی نیست. بلاگ های زیادی با موضوع مالی هستن و بعضی از اون ها رو متخصصین و سرمایه گذارهای مطلع مینویسن. اما چیزی در توصیه های صادقانه، فروتنانه و عملی میشل وجود داشت که مخاطبین میتونستن با اون ارتباط برقرار کنن و بهش علاقمند بشن. در نتیجه مخاطبین میشل به بیش از 300هزار نفر افزایش پیدا کرد.
تجربیات من در سایت Content Hacker
من وبسایت Content Hackerرو به عنوان جایی برای طرح نکات و توصیه ها برای کارآفرینان فریلنسر افتتاح کردم. و روی تاکتیک های قیف بازاریابی هم هیچ سرمایه گذاری ای نکردم و هرگز برای یک عدد تبلیغ هم پولی خرج نکردم.
تنها چیزی که بهش تکیه کردم تولید محتوایی بود که دقیقا فضای بین تجربه من و اون چیزی که مخاطب به دنبالش بود رو پر کنه.
در نتیجه، ماهانه 10 هزار دلار درآمد بیشتر کسب کردم که البته جدای از درآمد حاصل از پروژه های مشاوره و سفاریشه.
با محتوای ارزشمند و پرمخاطب که در پرمایه کردن زندگی مخاطبین شما موثر باشه، در بازاریابی آنلاین موفقیت زیادی به دست خواهید آورد.
3 روش بالا بردن ترافیک وبسایت (که با محتوای برنده معجزه میکنن)
بله، محتوای فوق العاده میتونه طرفدارهای زیادی رو به وبسایت شما بیاره و درآمدتون رو افزایش بده. اما اگر میخواین در گوگل شما رو پیدا کنن، باید روی بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو کار کنید.
رمز موفقیت ترکیب محتوای پرطرفدار با سایر استراتژی های سئو ست. در ادامه چند مورد مهم رو براتون توضیح دادیم:
1. لینک با کیفیت برای صفحات اصلی به دست بیارید
همونطور که قبلا هم گفتیم، لینک ها برای سئو از اهمیت بالایی برخوردارند. لینک ها به گوگل میگن که محتوای شما اونقدر ارزشمند هست که لایق توجه باشه. حالا فرض کنید برای چند تا کلمه کلیدی رتبه گرفتین اما هنوز به صفحه اول گوگل نرسیدین. اگر محتوای صفحات شما درست حسابی و ارزشمند باشن، به فکر لینک گرفتن باشید تا سایت شما در صفحه سرچ بالاتر بیاد.
روش های لینک گرفتن برای سایت (لینک با کیفیت):
- برای یک وبسایت برجسته به صورت مهمان محتوا تولید کنید و به صفحه خودتون لینک بدین
- پست خودتون رو با اینفلوئنسرها به اشتراک بگذارید (اگر از محتوای شما خوششون بیاد احتمالا اون رو به اشتراک میذارن)
- به محتوای اینفلوئنسرها لینک بدید (اگر چیزی که دربارشون نوشته باشید رو دوست داشته باشن، احتمالا در صفحه خودشون از شما نام میبرن یا لینک صفحه شما رو به اشتراک میگذارن).
اگر تازه کار باشید لینک گرفتن کار سختیه اما باید به تلاشتون ادامه بدین. هرچقدر محتوای شما بهتر باشه شانس بیشتری برای گرفتن لینک دارین.
2. محتوا رو به روز نگه دارید
تصور کنید به گوگل میرید تا روش افتتاح یک بلاگ جدید رو سرچ کنید. بین دو تا عنوان شک دارین، اما یکی ده سال پیش نوشته شده و دیگری فقط یک ماه پیش. روی کدوم کلیک میکنید؟ معمولا روی اونی که جدیدتره. به این خاطر که قواعد ساخت بلاگ مدام در حال تغییر اند و کسی دوست نداره وقتش رو برای خوندن توصیه های تاریخ گذشته تلف کنه.
شاید براتون جالب باشه اما این فقط شما نیستین که دنبال محتوای تازه میگردین، گوگل هم همینطوره.
بعضی انواع محتوا نیازی به تجدید یا به روزرسانی ندارن. مثلا اگر درباره یک شخصیت تاریخی چیزی نوشته باشید احتمالا نیازی نیست محتوای خودتون رو تغییر بدین (مگر این که تاریخ دانان واقعیت جدیدی کشف کنن).
گوگل صرفا به این دلیل که محتوای شما قدیمی شده رتبه شما رو پایین نمیاره. از سوی دیگر اگر درباره اخبار و اطلاعات دنیای امروزی مینویسید، گوگل به دنبال جدیدترین محتوای شما میگرده و اول اون رو وارد صفحه نتایج سرچ میکنه.
بنابراین کاملا به نوع محتوایی که تولید میکنید بستگی داره. اما توجه داشته باشید که حتی محتوایی که هرگز از مد نمیفته هم چند وقت یک بار باید به روز رسانی بشه.
مثلا اگر پنج سال پیش دستورالعمل پخت سریع سوپ گوجه فرنگی رو نوشته باشید، شاید مثال هایی رو مطرح کرده باشید که برای مخاطب امروزی غریبه باشه. یا شاید وبسایتی رو لینک کرده باشید که دیگر در دسترس نیست. باید برای این که مخاطبتون رو از دست ندین این موارد رو اصلاح کنید.
3. سایتتون رو در فهرست گوگل ثبت کنید (Google Index )
ثبت کردن سایت در فهرست گوگل با رتبه گرفتن در گوگل متفاوته. ثبت کردن سایت در گوگل به این معنیه که سایت شما در مسابقه شرکت میکنه و رتبه گرفتن یعنی در مسابقه برنده شدین. واضحه که بدون شرکت در مسابقه نمیتونید برنده باشید.
آموزش ثبت سایت در فهرست گوگل
اول از همه به صفحه موتور جستجوی گوگل برید و روی Start Now کلیک کنید.
دامنه یا URL سایت رو داخل بخش مشخص شده وارد کنید.
روی continue کلیک کنید. از شما خواسته میشه تایید کنید که مالک وبسایت هستید.
صبر کنید تا گوگل URLشما رو چک کنه و بعد روی گزینه request indexing کلیک کنید.
هر بار پست جدیدی رو منتشر میکنید این فرایند رو تکرار کنید.
محتوا بیشترین اهمیت رو داره: آیا بزرگترین دروغیه که تا به حال در سئو گفته شده؟
جمله «محتوا بیشترین اهمیت رو داره» به عنوان یه قاعده کلی کاملا درست نیست. محتوا برای این که موثر باشه باید ویژگی های زیر رو داشته باشه:
- مخاطب منتخب شما باید به دنبال این محتوا باشه
- باید عمیق و عملی باشه
- معتبر و قابل اعتماد باشه
همینطور باید اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو شانس پیدا کردن محتوای شما رو دارن. این که فقط با چند ترفند سئو میتونید رتبه وبسایتتون رو تا چه حدی افزایش بدین واقعا شگفت آوره.