در این مقاله هر آنچه باید درباره سئو کلاه سفید بدانید را به صورت جامع بررسی می کنیم. پس اگر شما هم دوست دارید بدون این که قوانین گوگل را بشکنید، وبسایت خود را به صفحه اول نتایج گوگل برسانید، حتما تا پایان این مقاله با زانکو همراه باشید.
در این مقاله قرار است به مهم ترین و کاربردی ترین استراتژی های سئو کلاه سفید بپردازیم و با آن ها بیشتر آشنا شویم.
استراتژی اول: کیوورد ریسرچ
اولین استراتژی ای که در آموزش سئو کلاه سفید به آن می پردازیم، آموزش کیوورد ریسرچ است. یعنی این که شما بتوانید کلمات کلیدی که مخاطب شما هر روز در گوگل سرچ می کند را پیدا کنید.
5 تا از برترین استراتژی های تحقیق کلمه کلیدی که بسیاری از سئو کاران موفق از آن ها استفاده می کنند را در ادامه با هم بررسی می کنیم.
پیدا کردن کلمات کلیدی لانگ تیل با ساجسشن های گوگل
این ساده ترین استراتژی تحقیق کلمه کلیدی است، فقط یک کیوورد را در گوگل سرچ کنید و ببینید گوگل چه عبارت های دیگری را به شما پیشنهاد می کند.
چرا از این روش استفاده می کنیم؟
یکی از اشتباهات بزرگ سئو کاران تازه کار این است که کلمات کلیدی ای را هدف قرار می دهند که رقابت بسیار بالایی دارند.
ساجسشن های گوگل به ما کلمات کلیدی بلند “long tail” که رقابت نسبتا کمتری دارند را نشان می دهد.
از طرف دیگر چون این کلمات را در ساجسشن های گوگل می بینیم، یعنی کلماتی هستند که مردم به دفعات زیاد آن ها را سرچ می کنند.
استفاده از کلمه کلیدی های رقبا
به جای این که ساعت ها وقت بگذارید تا کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، ببینید رقبا از چه کلمه کلیدی هایی استفاده کرده اند. شما هم دقیقا روی همان کلمه کلیدی ها کار کنید.
اما چطور این کار را انجام دهیم؟
سایت یکی از رقبا که از نظر سئویی عملکرد بسیار خوبی دارد را پیدا کنید.
سپس با استفاده از ابزار های ریسرچ کلمه کلیدی مثل SEMrush کلمه کلیدی هایی که سایت در آن ها رتبه گرفته را پیدا کنید.
استفاده از انجمن های آنلاین
این استراتژی تحقیق کلمه کلیدی هم بسیار ساده است.
اول از همه، به یک انجمن آنلاین که مخاطبین شما بیشتر از همه در آن فعالیت دارند بروید، مثلا reddit.
حالا دقت کنید و ببینید مخاطبین شما در آنجا بیشتر از چه کلمات و عبارت هایی استفاده می کنند. به خصوص وقتی که در حال پرسیدن سوال هستند.
این سوالات شما را به سمت کلمه کلیدی های عالی ای هدایت می کنند.
این کار را می توانید با استفاده از ابزار Answer the public هم انجام دهید. این سایت رایگان، پر تکرار ترین سوالات مردم درباره موضوع مورد نظر شما را گردآوری می کند. البته ممکن است به زبان فارسی زیاد خوب فعالیت نکند.
کیوورد ریسرچ با گوگل سرچ کنسول
استفاده از سرچ کنسول گوگل یکی از روش های محبوب هر سئوکار برای تحقیق کلمه کلیدی است.
سرچ کنسول را باز کنید و به قسمت Performance Report بروید. به طور پیشفرض در این صفحه می توانید کلمه کلیدی ها را ببینید که بر اساس تعداد کلیک مرتب شده اند.
این ها کلمه کلیدی های هستند که سایت شما همین الان ها کلیک می گیرد بنابراین مرتب کردن آن ها بر اساس تعداد کلیک خیلی مفید نخواهد بود.
به جای این کار، کلمه کلیدی ها را بر اساس ایمپرشن (impressions) مرتب کنید.
از این کلمه کلیدی ها می توانید برای ایده پردازی محتوا استفاده کنید و با استفاده از آن ها محتوای با کیفیتی بنویسید که رتبه خوبی در گوگل بگیرد.
چرا از این روش استفاده می کنیم؟ خب اگر شما بدون تلاش زیادی موفق شده اید در این کلمه کلیدی ها رتبه بگیرید، تصور کنید اگر واقعا روی آن ها کار کنید، رتبه شما چقدر بهتر می شود.
استراتژی دوم: محتوای عالی بنویسید
در سئو، همه چیز محتوا است. در واقع، اگر شما به صورت مداوم در یک وبسایت محتوای عالی منتشر کنید، رتبه های برتر صفحه اول گوگل را به دست خواهید آورد.
خوشبختانه تولید محتوای عالی آنقدر ها هم سخت نیست.
کاری که باید بکنید این است که مطمئن شوید هر محتوایی که منتشر می کند هر سه ویژگی زیر را دارد:
ویژگی اول: محتوای طولانی و عمیق
اگر می خواهید در گوگل رتبه خوب بگیرید، باید از منتشر کردن محتوای کلیشه ای و تکراری دوری کنید.
چرا؟
اخیرا یک تحقیق رابطه قوی ای را بین محتوای عمیق و رتبه در گوگل نشان داده است. به زبان دیگر، این روز ها محتوایی رتبه خوب می گیرد که یک موضوع را به طور کامل پوشش دهد.
مثلا به جای نوشتن یک محتوای کوتاه و کلی درباره “سئو در موبایل” یک راهنمای جامع با بیش از 4000 کلمه بنویسید که همه چیز را پوشش دهد.
ویژگی دوم: برآورده کردن نیاز مخاطب
به لطف تکنولوژی هوش مصنوعی گوگل رنک برین (RankBrain) گوگل می تواند میزان رضایت کاربران را از نتایج سرچشان اندازه گیری کند.
به بیان ساده تر، اگر محتوای شما آنچه که کاربر به دنبالش است را به او بدهد، گوگل به شما رتبه بهتری خواهد داد.
قبل از نوشتن هر محتوا، از خودتان بپرسید کسی که برای این محتوا در گوگل جستجو می کند، دقیقا چه چیزی می خواهد بخواند؟
پس به جای حاشیه پردازی و نوشتن مطالب بی ربط، سر اصل مطلب بروید و پاسخ سوالات مخاطبتان را بدهید.
زمانی که محتوای شما کاربر را راضی کند، گوگل بیشتر تمایل دارد که به شما رتبه بهتری بدهد تا افراد بیشتری شما را ببینند و به پاسخ سوال خودشان برسند.
ویژگی سوم: تجربه کاربری عالی و خوانایی محتوا
همانطور که گفتیم، گوگل به دقت نحوه تعامل کاربر با سایت شما را بررسی می کند.
گوگل به طور ویژه توجه بسیار زیادی به یک فاکتور دارد:
این که مردم چقدر در سایت شما زمان صرف می کنند.
اگر گوگل متوجه شود که مردم بعد از چند ثانیه سایت شما را می بندند، رتبه خوبی به شما نمی دهد.
پس ما باید کاری کنیم که مخاطب در سایت بماند، اما چگونه؟
دو نکته زیر به شما کمک می کند کاربر را به مدت بیشتری در سایت نگه دارید:
اول: مقدمه ای بنویسید که مستقیما سر اصل مطلب می رود.
دوم: محتوایی بنویسید که خواندن آن بسیار ساده باشد؛ یعنی ویژگی های زیر را داشته باشد:
فونت درشت
تیتر های فرعی زیاد
پاراگراف های کوتاه (حداکثر 1 تا 2 جمله)
حالا که یک محتوای عالی را منتشر کردید، نوبت به استراتژی شماره 3 میرسد. در قسمت بعدی یاد می گیریم که چگونه محتوا را برای کلمه کلیدی های هدف بهینه سازی کنیم.
استراتژی سوم: سئو آن پیج
سئوی آن پیج فقط به بهینه سازی متا تگ ها خلاصه نمی شود. در ادامه بهترین استراتژی های سئو آن پیج را با هم بررسی می کنیم.
اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که “چگونه واقعا از کلمه کلیدی ها در محتوا استفاده کنیم؟”، تکنیک های زیر به شما کمک بزرگی خواهد کرد.
از کلمه کلیدی ها در URL استفاده کنید
گوگل از URL های صفحه استفاده می کند تا بفهمد محتوای شما درباره چیست؟
به همین دلیل است که URL صفحه شما باید دو ویژگی داشته باشد:
1. کوتاه باشد
2. کلمه کلیدی در آن به کار رفته باشد
لینک سازی داخلی
چرا لینک سازی داخلی مهم است؟ به دو دلیل:
اولا، این لینک های داخلی به گوگل کمک می کند که محتوای شما را بهتر بفهمد
چطوری؟ گوگل به انکر تکست (همان متن لینک) که شما در لینک سازی داخلی از آن استفاده می کنید نگاه می کند.
به بیان دیگر، اگر از کلمه کلیدی در انکر تکست خود استفاده کنید، گوگل موضوع صفحه ای که به آن لینک دادید را متوجه می شود.
دوما، لینک های داخلی، Link authority یا قدرت لینک را به صفحه هایی که به آن نیاز دارند منتقل می کند. بنابراین رتبه آن ها هم ارتقا پیدا خواهد کرد.
از کلمات کلیدی به صورت استراتژیک استفاده کنید.
در گذشته در سئوی کلاه سیاه تکنیکی داشتیم به نام “keyword Stuffing” که در آن یک کلمه کلیدی را به تعداد خیلی زیاد در محتوا تکرار می کردیم.
امروزه موتور های جستجو بسیار دقیق تر و هوشمند تر شده اند و آن روش های قدیمی دیگر موثر نیستند.
پس از چه تکنیکی باید استفاده کنیم؟
باید از کلمه کلیدی اصلی (و چند کلمه مرتبط با آن) چند بار در صفحه استفاده کنید. اما کجا؟
در تایتل محتوا
در شروع محتوا
در تگ های H1 و H2 محتوا
و در بدنه محتوا
عکس ها را با تگ alt بهینه سازی کنید
توجه داشته باشید که موتور های جستجو مثل گوگل و بینگ نمی توانند عکس های شما را ببینند.
در عوض از تگ alt برای تشخیص نوع عکس ها استفاده می کنند. زمانی که شما با اضافه کردن تگ alt دقیق عکس ها را بهینه سازی می کنید، گوگل می تواند متوجه شود که محتوای شما و عکس هایی که در آن به کار رفته دقیقا درباره چه موضوعی است و در نتیجه برای کلمه کلیدی های بیشتری به شما رتبه می دهد.
استراتژی چهارم: لینک سازی
شکی نیست که اگر بخواهید سایت شما در گوگل رتبه خوبی بگیرد باید حتما لینک سازی داشته باشید. اما سوال این است که چطور بدون استفاده از استراتژی های سئو کلاه سیاه لینک سازی کنیم؟
در این بخش استراتژی های لینک سازی سئوی کلاه سفید را با هم بررسی می کنیم که خوشبختانه روش های پیچیده ای هم نیستند.
تکنیک آسمان خراش
تکنیک آسمان خراش سفید ترین تکنیک در سئوی کلاه سفید است. اما روش آن چگونه است؟
اول از همه ببینید کدام محتوا در حال حاضر رتبه خوبی در گوگل می گیرد.
سپس بررسی کنید و ببینید این محتوا ها چه نقاط مشترکی دارند
در نهایت یک محتوا مشابه با چیزی که دیده بودید بنویسید، اما سعی کنید چند مرتبه بهتر از آن باشد.
تکنیک لینک های خراب
یکی از تکنیک های جالب در سئوی کلاه سفید تکنیک استفاده از لینک های خراب است. اول از همه یک سایت پیدا کنید که بک لینک های آن برای شما ارزش داشته باشد.
سپس از ابزار Check My Links برای اسکن لینک های خراب سایت استفاده کنید.
در نهایت به مدیر آن وبسایت اطلاع دهید که صفحات سایتش یک یا چند لینک خراب دارد. اگر در سایت خودتان صفحه ای دارید که url آن می تواند جایگزین آن لینک خراب شود، به مدیر سایت پیشنهاد بدهید که لینک محتوای شما را جایگزین آن لینک خراب کند.
استفاده از پژوهش و مطالعات تخصصی
این تکنیک نسبت به بقیه مواردی که ذکر کردیم وقت و انرژی بیشتری می طلبد، اما اگر درست انجام شود، باعث می شود بک لینک های زیادی بگیرید. کافی است در حوزه تخصصی خود یک پژوهش یا مطالعه اجرا کنید و منتشر کنید.
نویسنده مهمان شوید
شما از دو روش می توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت های دیگر فعالیت کنید:
می توانید برای هر سایتی که نویسنده مهمان قبول می کند بنویسید و محتوای خودتان را در سایت های آن ها منتشر کنید (حتی اگر موضوع سایت ارتباط مستقیمی با موضوع کار شما نداشته باشد).
یا در سایت های معتبر و قدرتمند در حوزه کاری خودتان مقاله منتشر کنید.
توجه داشته باشید که این دو روش از نظر گوگل بسیار متفاوت اند. در واقع اگر گوگل تشخیص دهد که شما به صورت اسپم در بلاگ های دیگر مقاله منتشر می کنید، این کار را به عنوان link scheme در نظر می گیرد و احتمالا سایت شما را پنالتی می کند.
استراتژی پنجم: تکنیکال سئو
سئو تکنیکال همانطور که می تواند سایت شما را به اوج برساند توانایی زمین زدن آن را هم دارد.
خوشبختانه به لطف ابزار های کاربردی سئو نیازی نیست برای اجرای سئوی تکنیکال متخصص کد نویسی باشید. در این قسمت به بهترین استراتژی های سئو تکنیکال می پردازیم.
افزایش سرعت سایت
گوگل معمولا درباره فاکتور های تاثیر گذار در الگوریتم رتبه دهی به سایت ها اطلاعات زیادی به مردم نمی دهد. اما یک فاکتور هست که گوگل هیچوقت از کسی پنهان نکرده و آن سرعت سایت است.
اما از کجا بفهمیم سرعت سایت ما به اندازه کافی زیاد هست یا نه.
اول از همه می توانید از ابزار PageSpeed Insights خود گوگل استفاده کنید
اگر کد های زیاد اضافی داشته باشید (bloated code) یا عکس های سنگین باعث افت سرعت سایت شما شده باشند، این ابزار به شما اطلاع می دهد.
برای بررسی عمیق تر می توانید از ابزار WebPageTest هم استفاده کنید.
برخلاف PageSpeed Insights، ابزار WebPageTest به شما جزئیات بسیار زیادی درباره عملکرد سایتتان ارائه می دهد.
و پیشنهادات مفیدی برای کاهش سرعت لود سایت به شما می دهد که می توانید از آن ها استفاده کنید.
از یک معماری سایت هوشمند استفاده کنید
وقتی تازه یک سایت را طراحی می کنید و سایت شما چند صفحه ای بیشتر ندارد، معماری سایت زیاد مهم نیست.
اما وقتی سایت رشد می کند و بزرگتر می شود، معماری سایت اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.
اما معماری سایت دقیقا به چه معنی است؟
معماری سایت شما همان شیوه ای است که صفحات سایت را سازمان دهی و مرتب کرده اید.
هدف این است که معماری سایت را یک دست نگه داریم. به طوری که برای رفتن از یک صفحه به یک صفحه دیگر در سایت نهایتا 3 تا 4 کلیک کافی باشد.
چرا معماری سایت مهم است؟
معماری یک دست کمک می کند قدرت لینک از یک صفحه به صفحه دیگر جریان پیدا کند. این امر می تواند باعث بهبود رتبه همه صفحات سایت شود.
ارور ها را رفع کنید
از ابزار فوق العاده سرچ کنسول گوگل برای پیدا کردن ارور ها و مشکلات در سئوی تکنیکال سایت خود استفاده کنید. کافی است وارد صفحه Index coverage report سرچ کنسول شوید.
در این صفحه می توانید ببینید که آیا گوگل در پیدا کردن صفحات مهم سایت شما مشکلی دارد یا نه. مشکل در پیدا کردن صفحات مهم سایت توسط گوگل ممکن است ناشی از این باشد که شما به اشتباه Googlebot را بلاک کرده باشید.
اگر در این صفحه اروری پیدا کردید، آن را رفع کنید.
موبایل فرندلی باشید
احتمالا شما هم شنیده اید که گوگل عمدتا صفحات را ابتدا در موبایل ایندکس می کند. این خیلی مهم است. این اولین بار است که گوگل نسخه موبایل سایت شما را به عنوان تنها نسخه ای که اهمیت دارد در نظر می گیرد.
به همین دلیل است که استفاده از ابزار های تست موبایل فرندلی مثل Mobile-Friendly Test بسیار مهم است. با استفاده از این ابزار میتوانید مطمئن شوید که از نظر گوگل سایت شما برای استفاده در موبایل مناسب است یا نه.
روش سئو کلاه سفید
در این مقاله به معرفی بهترین و مهم ترین استراتژی ها و تکنیک های سئو کلاه سفید پرداختیم. این روش ها هیچ یک از قوانین گوگل را زیر پا نمی گذارند و سالم ترین روش برای کسب رتبه در گوگل هستند. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. حتما نظرات و تجربیات خود را درباره سئو کلاه سفید در بخش کامنت های سایت با ما و دیگر مخاطبین سایت زانکو در میان بگذارید.