زانکو
زانکو
سئوی فنی

سئوی تکنیکال یک ضرورت است نه یک انتخاب

سئوی تکنیکال یک ضرورت است نه یک انتخاب

سئو طی ده گذشته بیش از هر کانال بازرگانی دیگری دستخوش تغییرات شده است. سئو به واسطه زنجیره ای از ارزیابی های الگوریتمی، به عنوان مبنای یک استراتژی دیجیتال موفق باقی مانده – 51% از ترافیک آنلاین از طریق سرچ ارگانیک به سایت ها میرسد. سئو به یک محور اصلی تبدیل شده است. در این بخش از مقالات رایگان سئو آموزشگاه زانکو با بررسی سئوی تکنیکال و ضرورت آن با ما همراه باشید.

با این حال، باید این واقعیت را مد نظر داشته باشیم که موفقیت در سئو در این دنیا که به طور روز افزون رقابتی تر میشود، مستلزم مهارت ها و رویکردهای جدید است. با بیش از 5 هزار دستگاه که با دستیار گوگل و جستجوی صوتی یکپارچه شده اند، نقاط کانونی جستجو تمرکز زدایی شده اند. SERP به آن صورت که میشناختیم مدت زیادی است از رده خارج شده؛ اکنون جستجو به چیزی پویا، بصری و حاضر در همه جا تبدیل شده است.

سئوی فنی

این امر روی سازمان ها تاثیر بسیار مهمی دارد، چرا که سئو یک رشته مشارکتی است که برای دستیابی به نتایج بهینه، مستلزم ترکیب تخصص گرایی های چندگانه است. دامنه سئوی فنی در قلب این قرار میگیرد، که به عنوان مبنایی که هرگونه استراتژی موفق روی آن بنا میگردد، پابرجاست.

تایخچه ای کوتاه از سئوی فنی

پیش از هر چیز باید تایخچه ای کوتاه از سئوی فنی ارائه کنیم: همه جاده ها به سئوی فنی باز میگردند – این شیوه استفاده از مهارت هاست که حالا تغییر کرده است. سئو همواره متضمن هدایت ترافیک با کیفیت از طریق سرچ ارگانیک است. روش های دست یافتن به این هدف از نخستین روزهای سئو، زمانی که مهارت های فنی غالب بود، تا کنون به طور چشمگیری تغییر کرده است.

قابلیت پایش (Crawlability) در آن زمان – همانطور که هنوز هم هست – برای راه اندازی یک استراتژی سئو مهم ترین عامل بود. محتوا در درجه دوم قرار داشت – وسیله ای که کلمات کلیدی و ارتقا رتبه بندی را در بر میگرفت. رشد و تحول آن در طول زمان باعث شد که لینک سازی را نیز، بر مبنای نوآوری کلیدی اولیه گوگل در استفاده از لینک ها برای ارزیابی و رتبه بندی محتوا، در بر بگیرد. اما هدف بازاریابان ثابت باقی ماند: جذب ترافیک جستجوی ارگانیک که در وبسایت آن ها تبدیل شود.

در نتیجه، با بعضی بازاریابان که برای کسب رتبه بندی های بالا در جستجو حاضر بودند هر کاری بکنند وارد یک بازی موش و گربه شدیم. به محض این که گوگل درگیر کلوکینگ کلمه کلیدی شد، فعالان سئوی کلاه سیاه در تلاش برای دستکاری رتبه بندی ها به خرید لینک روی آوردند. به روز رسانی های الگوریتم های پاندا و پنگوئن این تاکتیک های فریب کارانه را نابود کرده و حتی (برای مدت کوتاهی) بحث درباره این که آیا سئو مرده است یا خیر را پیش کشید.

این سوال یک نکته کلیدی را از قلم انداخته بود. تا زمانی که مردم از جستجو به عنوان روشی برای کشف اطلاعات استفاده میکنند، سئو در سلامت خوبی به سر خواهد برد. حالا که از سئوی مدرن استفاده میکنیم، به ویژه با همگرایی ای که با بازاریابی محتوا دارد، آن بحث ها به یک خاطره دور تبدیل شده اند. این صنعت موفقیت ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است و اکنون بهترین استراتژی ها به طور عادلانه با افزایش حضور در جستجوها پاداش میگیرند.

در این اثنا، سئو از یک رشته کاملا منطقی به چیزی پخته تر تبدیل شده است که اساسا دامنه محتوای خلاقانه «راست-مغز» را در بر میگیرد. این امر شکل دپارتمان های سئو را تغییر داده و همکاری با دیگر دپارتمان های بازارایابی را طلب میکند. سئوی فنی، به نوبه خود، حالا کلیه برترین روش های موتور جستجو را در بر گرفته و اجازه هیچ دستکاری ای را نمیدهد. این تخصص گرایی هرگز از بین نرفته است، اما اخیرا که بازاریابان ارشد پی برده اند علاوه بر مطابقت با پایشگرها، عملکرد را نیز هدایت میکند، رنسانس تازه ای رخ داده است.


برای مطالعه آموزش سئو رایگان آموزشگاه زانکو اینجا کلیک کنید


چهار حوزه کلیدی در این امر دخیل هستند:

  1. محتوای سایت: تضمین این که محتوا توسط همه موتورهای جستجوی اصلی قابل پایش و فهرست بندی است، به ویژه استفاده از تحلیل log file  برای تفسیر دسترسی آن ها به الگوها و داده های سازمان یافته به منظور فراهم ساختن دسترسی موثر به عناصر داده.
  2. ساختار: ایجاد یک سلسله مراتب برای سایت و ساختار URL که هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران امکان یافتن مرتبط ترین محتوا را بدهد. و باید جریان برابری لینک داخلی را در سراسر سایت تسهیل کند.
  3. تبدیل: شناسایی و برطرف نمودن هرگونه مانعی که جلوی حرکت (navigate) کاربران در سراسر سایت را بگیرد.
  4. عملکرد: یک توسعه کلیدی تحول یافتن سئوی فنی به یک تخصص گرایی عملکرد گرا بوده است. این همواره از اهمیت برخوردار بوده است اما بازاریابان از هر نوع متوجه شده اند که سئوی فنی بسیار گسترده تر از صرفا «رسیدگی به امور داخلی» است. رسیدگی به سه حوزه بالا به ترتیب نیز به بهبود عملکرد سایت از طریق جستجو و کانال های دیگر کمک خواهد کرد.

در این زمینه، جا دارد بپرسیم آیا اصلا سئو برای کاری که ما میکنیم طبقه بندی مناسبی است یا خیر

رویکردی تازه: بهینه سازی سایت، جستجو و محتوا

سئوی فنی

در خصوص عنوان بهینه سازی سایت، جستجو و محتوا شاید بتوان گفت با گسترش حوزه فعالیتمان برای در بر گرفتن بازاریابی محتوا، بهینه سازی نرخ تبدیل، و تجربه کاربر، عبارت «بهینه سازی موتور جستجو» دیگر برای این هدف مناسب نیست.

فعالیت های ما عبارتند از:

  • بهینه سازی سایت برای کاربران
  • تضمین قابلیت دسترسی محتوا برای همه موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی
  • تولید محتوایی که مخاطب مناسب را از چندین کانال بازاریابی جذب کند.

بر اساس پژوهش BrightEdge تنها 3% از 250 بازاریابی که مورد بررسی قرار گرفتند باور داشتند که سئو و محتوا رشته های جداگانه ای هستند. از این رو باید به این مجموعه از مهارت ها تحت عنوان بهینه سازی سایت، جستجو و محتوا بنگریم – به ویژه با ادامه تحول نقش موتور جستجو فراتر از آن 10 لینک آبی قدیمی.

وظیفه ما این است که هرکجا که مشتریان جستجو میکنند، که زمینه ای دائما در حال تغییر است، دربرابر آن ها ظاهر شویم. این تصویر مناسب تری از یک کانال بازاریابی خواهد بود که به طور فزاینده نقشی محوری در استراتژی دیجیتال و کسب و کار بازی میکند. با این وجود، با توسعه گرایش های تکنولوژیک عمده، متخصصین سئوی تکنیکال اغلب در خط مقدم نوآوری ها قرار دارند. به نظر میرسد این تصویر به واسطه توسعه های اخیر در صنعت پابرجا تر شده است.

اکنون که صفحات موبایلی پرشتاب (AMP) و وب اپلیکیشن های پیشرو (PWA) در مرکز قرار دارند، برندها به منظور همگام ماندن با مصرف کننده مدرن، باید اطمینان حاصل کنند که حضور آن ها در وب بالاترین استاندارد ها را برآورده میکند. mobile-first بودن پیامدهای عظیمی برای نحوه ای که مخاطبین را جذب میکنیم دارد، اما یک ملاحظه فنی نیز هست. PWAها به زودی به گوگل کروم دسکتاپ می آیند، که نمود دیگری است از رویکرد mobile-first برای پیشامدهای سایت که نیاز است اتخاذ کنیم.

بحث درباره این که این موارد به صورت منحصر به فردی در مجدوده «بهینه سازی موتور جستجو» قرار میگیرند دشوار خواهد بود، و با این حال احتمالا این متخصصین سئو هستند که موجب تغییر در سازمان های مرتبط خواهند شد. برندها باید فراتر از موتورهای جستجو فکر کرده و روش های جدیدی را برای این که این که محتوای آن ها بتواند – و باید- توسط مشتریان کشف شود تصور کنند. اگر میخواهیم از کل پتانسیل گرایش های در حال ظهور مشتریان استفاده کنیم به یک رویکرد متفاوت به سئو نیاز داریم. این رویکرد باید آنقدر گسترش یابد تا بهینه سازی تجربه سایت، و نیز تکنیک های سنتی سئو را در بر گیرد.

برای آن هایی که خودشان را سازگار میکنند موقعیت های جدید بیشماری وجود دارد؛ فرایندی که با ساخت یک محیط کار مشارکتی تسریع خواهد یافت.

6 کلاه فکری و سئو

سئوی فنی

هر عنوانی که بخواهید روی آن بگذارید، آشکار است که سئو هرگز در خلاء وجود نداشته. از همان همزیستی اولیه اش با توسعه وب تا تقارب بعدیش با محتوا، سئو همواره مسئله مشارکت بوده است. از این رو در نظر داشتن چارچوب هایی که میتوانند این ایده را به واقعیت تبدیل کرده و مهارت های تخصصی لازم برای یک کمپین جستجوی ارگانیک مدرن را گرد هم آورند، مفید خواهد بود. ما معمولا تنها درباره کلاه سیاه و کلاه سفید در سئو سخن میگوییم (و گهگاه اشاره ای به خاکستری میکنیم) اما رویکرد شش کلاه فکری ادارود دبونو میتواند به این مشارکت ساختار ببخشد.

هر کلاه منعکس کننده یک طرز فکر بوده و عملکردهای مختلف که برای کسب نتایج موفقیت آمیز لازم هستند را از هم جدا میکند. این موارد ممکن است دپارتمان های کاملا متفاوت، افراد متفاوت، یا حتی طرز فکرهای متفاوت برای یک فرد باشند. هدف ارتقای فرایند مشارکتی، و نیز از بین بردن خطاپذیری ذهنیت گرایی از طریق بررسی هر چالش از کلیه زوایا قبل از پیشروی کردن است.

در ادامه به معرفی انواع کلاه فکری و سئو میپردازیم

  1. کلاه سفید سئو

تفکر کلاه سفید، یک اصطلاح شناخته شده برای اکثر متخصصین سئو، در این رابطه صرفا بر واقعیات، آمار، و نقاط داده متکی است. این عینی ترین روش رسیدگی به شرایط است.

چه کسی باید این کلاه را به سر کند؟

تحلیلگران داده و متخصصان آنالیتیکس معمولا در اتخاذ این رویکرد خبره هستند.

چرا برای سئو لازم است؟

نگاه خالص به داده ها یک نقطه شروع عالی برای بحث است و باعث میشود همه روی واقعیت های عینی در عملکرد بین کانالی متمرکز بمانند. در حقیقت داده بدون زمینه بی معنی است، بنابراین این رویکرد به تنهایی فاقد آن چیزی است که برای شناخت مصرف کنندگان لازم است.

  1. کلاه زرد سئو

رویکرد کلاه زرد با تمرکز بر مزایای بالقوه ای که یک استراتژی میتواند برای برند و مصرف کننده به همراه داشته باشد خوش بینی را به ارمغان می آورد.

چه کسی باید این کلاه را به سر کند؟

هر کسی میتواند خوشبین باشد بنابراین همه طرفین میتوانند برای یک دوره زمانی مشخص این طرز فکر را در پیش بگیرند. این کلاه را میتوان به عنوان یک مسئولیت به یک فرد محول کرد؛ نکته کلیدی حفظ یک نوع ساختار است.

چرا برای سئو لازم است؟

ما ایده های زیادی داریم، بنابراین کار راحتی است که بعضی از آن ها را پیش از آن که پتانسیل آن ها را بررسی کنیم دور بیندازیم. داشتن یک نقطه نظر دیگر امکان کاوش کامل یک ایده را میدهد، حتی اگر تنها بعضی از اجزاء آن را ابقا کند.

  1. کلاه سیاه سئو

کلاه سیاه نزد متخصصین پیشرفته سئو منفور است، اما مفهوم آن در این زمینه خاص دارای ارزش است. ما میتوانیم از آن به جای رویکرد «وکیل مدافع شیطان» استفاده کنیم، که در آن کسی عمدا به موانع و خطراتی که بر سر راه پروژه قرار دارد اشاره میکند.

چه کسی باید این کلاه را به سر کند؟

در واقع هیچکس اما از خطر افرادی که راه حل هایی برای سئو پیشنهاد میدهند اما درباره چگونگی آن شفافیت زیادی ندارند آگاه باشید. مراقب حملات منفی سئو باشید.

  1. کلاه قرمز سئو

رویکرد کلاه قرمز با احساسات و هیجانات در ارتباط بوده و اغلب مبتنی بر واکنش درونی نسبت به یک ایده است. این شیوه میتواند برای یک پروژه دیجیتال فواید بسیاری را داشته باشد چرا که ممکن است گاهی اوقات در رویکردهای داده محور خود بیش از حد منطقی عمل کنیم.

چه کسی باید این کلاه را به سر کند؟

دادن این نقش به کسی که با مخاطب هدف رابطه نزدیکی دارد، و میزان زیادی از داده های مخاطبین را آنالیز و تفسیر میکند، مفید خواهد بود.

چرا برای سئو لازم است؟

هنگام رقابت برای توجه مصرف کننده که حیاتی – و رو به کاهش- است، برداشت اول اهمیت دارد. کمپین های بازاریابی محتوا میتوانند بر درست انجام دادن این کار تکیه کنند، بنابراین گاهی اوقات گوش دادن به ندای درونی ارزشمند است.

 

  1. کلاه سبز سئو

کلاه سبز خلاقیت و خودانگیختگی، رسیدگی به چالش ها از یک نقطه نظر جدید در صورت امکان را وارد عمل میکند. جایی که دیگران مانع میبینند، این رویکرد فرصت های جدیدی را خواهد دید.

چه کسی باید این کلاه را به سر کند؟

هر کسی که میتواند خلاق باشد. هر چند، بهترین حالت این است که این نقش را به کسی واگذار کنیم که با به اشتراک گذاشتن ایده هایش با یک گروه مشکلی ندارد و اگر ایده هایش به موفقیت نرسند به راحتی دلسرد نشود.

چرا برای سئو لازم است؟

روش های برتر وجود دارند اما تنها تا جای مشخصی ما را پیش میبرند. آن ها یک نیروی هم سطح کننده هستند؛ اما ایده های جدید هستند که واقعا تفاوت ایجاد میکنند. در یک صنعت، که تا این حد در حال شکوفا شدن است، مسیرهای زیادی وجود دارند که هنوز کشف نشده اند. کلاه سبز عنصر نوآوری را وارد بحث میکند.

  1. کلاه آبی سئو

کلاه آبی فرایند تفکر را سازمان دهی کرده و مسئولیت نهایی گردآوری شاخه های مختلف را در یک کل منسجم بر عهده میگیرد.

چه کسی باید این کلاه را به سر کند؟

رهبر پروژه یا فردی که از همه به اهداف برند نزدیک تر است میتواند به متمرکز نگه داشتن امور کمک کند. مدیران پروژه طبیعتا رابطه نزدیکی با این نقش دارند.

چرا برای سئو لازم است؟

سئو مجموعه ای از رشته هاست که پیوسته در حال متنوع تر شدن هستند و همین امر این نقش را غیر قابل جایگزین کرده است. برای به حداکثر رساندن موقعیت های جستجوی ارگانیک، دپارتمان های متنوعی باید دائما در تعامل با هم کار کنند. کلاه آبی این مشارکت را تداوم میبخشد.

خود کلاه ها انتخابی هستند، اما میتوانند به اتخاذ این رویکرد کمک کنند.

به هر صورت، این روش های تفکر برای هر سازمان طیفی از مزایا را به همراه دارند:

  • موقعیت هایی برای یکپارچه سازی عملکردهای دیجیتال بیشتر در فرایند سئو.
  • روش هایی برای آموختن مهارت های جدید، هم از طریق انجام دادن و هم از طریق مشاهده.
  • یکپارچه سازی بهترین رشته های سئو در کانال های دیجیتال بیشتر.
  • یک نقش مرکزی برای سئو، بدون کاهش اهمیت دیگر تخصص ها.

 

سئوی تکنیکال حالا بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد

سئو با تحولاتش به بخشی از یک امر بزرگتر تبدیل شده و مهارت های فنی باید با روش متفاوتی به کار بسته شوند. به هر صورت، سئو به یک کامال دیجیتال بسیار پیچیده تر و متفاوت تبدیل شده است که از طبقه «بهینه سازی موتور جستجو» فراتر رفته. اکنون که سئوی فنی به عنوان یک محرک عملکرد وب، موبایل و دستگاه به برتری دیرهنگام رسیده است، گرایش های هسته ای جستجوی ارگانیک به قدرت سر جای خودشان باقی هستند. متخصصین سئو اغلب در خط مقدم نوآوری های تکنولوژیک هستند و تغییر این امر در دنیای جستجوی صوتی، دستیارهای دیجیتال و وب اپلیکیشن های پیشرو بعید به نظر میرسد.

با این وجود اکنون رویکردها در صورتی که بخواهیم این موقعیت را به حداکثر برسانیم لازن هستند. و آن با تعریف این که سئو دقیقا متضمن چیست آغاز شده و به روش هایی که به واسطه آن ها مشارکت را  درون سازمان هایمان هدایت میکنیم گسترش می یابد. سطح ذکاوت فنی لازم برای موفقیت دوباره به سطوحی رسیده است که قبلا بود. با این وجود، این که کجا و چگونه این دانش را به کار میبندید کلید موفقیت فنی است. مهارت هایتان را روی بهینه سازی موارد زیر متمرکز کنید:

  • وبسایت
  • دستگاه های موبایل و دسکتاپ
  • اپلیکیشن های موبایل
  • جستجوی صوتی
  • واقعیت مجازی
  • عامل ها
  • موتورهای جستجوی عمودی (دیگر تنها گوگل نیست – مثلا به آمازون فکر کنید)

تحول هوش مصنوعی برای پیشرفت کمک بیشتری را از متخصصین سئوی تکنیکال و دانشمندان داده طلب میکند. اگر همین حالا دست به عمل بزنید و دیدگاهتان را درباره نقشی که دارید کمی تغییر دهید، سرچ ارگانیک میتواند نقش اصلی را هم در استراتژی کسب و کار شما و هم در بازاریابی دیجیتال بین کانالی داشته باشد. امیدواریم مطالعه این مقاله رایگان آموزشگاه زانکو برای شما مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *