02191306316
0

ریمپ چیست؟ تیونینگ ایسیو، چیپ تیونینگ

ریمپ کردن ایسیو (Remapping) یکی از روش های پرکاربرد و اقتصادی برای به حداکثر رساندن بازده و راندمان خودرو و کاهش مصرف سوخت است. در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات ایسیو خودرو آموزشگاه زانکو شما را با اصطلاح ریمپ، تیونینگ ایسیو، چیپ تیونینگ، معنا و مزایا و معایب و کاربرد آن آشنا می کنیم.

ایسیو چیست؟

ایسیو یا Electronic Control Unit یک دستگاه کوچک در خودروهای انژکتوری است که وظیفه کنترل و مدیریت سایر قطعات خودرو را بر عهده دارد. به ایسیو مغز خودرو یا کامپیوتر خودرو هم می گویند چرا که همه سیستم ها و کارکردهای مهم و اصلی خودرو را تحت کنترل دارد.

ریمپ چیست؟

ریمپ که بعضی اوقات تیونینگ ایسیو نیز نامیده می شود، به معنی تغییر تنظیمات ایسیو یا واحد کنترل موتور (ECU) خودرو جهت بهبود عملکرد آن در حوزه های مختلف است. وقتی ایسیو را ریمپ می کنیم در حقیقت تنظیمات نرم افزاری جدید جایگزین نرم افزار اصلی روی ایسیو می شود. با تغییر تنظیمات موجود از طریق یک نرم افزار جدید، می توانید ایسیو را برای مدیریت سوخت رسانی، جریان هوا، سنسورها و غیره، ری پروگرام کنید.

ریمپ چطور عمل می کند؟

خودرو های تولید شده در کارخانه های اتومبیل سازی با یک نوع تنظیمات نرم افزاری پیشفرض که روی ایسیو خودرو آپلود شده است به بازار عرضه می شوند. ریمپ تنظیمات پیشفرض کارخانه و نرم افزار ایسیو را با یک نرم افزار جدید جایگزین می کند که امکان اعمال تغییرات و شخصی سازی آن مطابق با نیاز های صاحب خودرو وجود دارد.

ریمپ کردن یا چیپ تیونینگ خودرو به افزایش توان و گشتاور موتور کمک کرده و بهره وری موتور را افزایش می دهد. هدف تیونینگ خودرو افزایش توان موتور است. بسیاری از رانندگان به دنبال روش هایی برای بالا بردن ظرفیت های خودرو در حوزه های مختلف هستند. برای این کار به طور کلی دو روش وجود دارد:

  • تیونینگ مکانیکی
  • تیونینگ الکترونیکی

تیونینگ مکانیکی هم هزینه زیادی دارد هم ریسک آن بالا است. برای تیونینگ مکانیکی خودرو یک سری تغییرات مکانیکی در خودرو ایجاد شده و موتور و/یا سایر قطعات خودرو تعویض می شود. جایگزین کم هزینه تر و ایمن تر این روش، تیونینگ الکترونیکی یا همان ریمپ ایسیو است.

چرا باید خودرو را ریمپ کنیم؟

ریمپ چیست، ریمپ ایسیو، تیونینگ ایسیو، چیپ تیونینگ، ریمپ خودرو، ریمپ پراید، ریمپ 405، ریمپ 206، ریمپ پژو پارس، ریمپ موتور سیکلت، ریمپ یعنی چه، اموزش ریمپ

همانطور که گفتیم ریمپ از طریق نحوه کار موتور به شما امکان تغییر عملکرد خودرو را می دهد. با ریمپ کردن امکان استفاده از ظرفیت کامل موتور در اختیار راننده قرار می گیرد. مسئله این است که تولیدکنندگان خودرو از طریق استفاده از کنترلر ها پتانسیل موتور خودرو را محدود می کنند. بنابراین قبل از ریمپ شما به پتانسیل کامل موتور دسترسی ندارید و به تنظیماتی که کارخانه برای خودرو شما در نظر گرفته محدود هستید.

آیا ریمپ کردن برای خودرو ضرر دارد؟

اگر به ریمپ کردن ایسیو خودرو خود فکر می کنید، ممکن است نگرانی درباره ایمن بودن ریمپ و ضرر های احتمالی آن ذهنتان را مشغول کرده باشد. حقیقت این است که ریمپ کردن ایسیو نسبت به تیونینگ مکانیکی خودرو ایمنی بسیار بیشتری دارد. با این وجود ریمپ کردن بدون ریسک نیست.

برای اطمینان از ایمنی چیپ تیونینگ بهتر است از خدمات متخصصین برتر این حوزه استفاده کنید. در صورتی که سررشته ای از تعمیرات ایسیو خودرو سواری ندارید، بهترین کار این است که با متخصصین این حوزه مشورت کنید و بهترین سرویس ها و محصولات را انتخاب کنید.

تکیه بر نظر متخصصین از این جهت حائز اهمیت است که تیونینگ ایسیو باید مطابق با مدل موتور و خودرو صورت گیرد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید ظرفیت های موتور خودرو را در نظر بگیرید. اگر تغییرات نرم افزاری و کاری که روی کنترلر ها انجام می شود متناسب با خودرو نباشد، ممکن است به موتور خودرو فشار بیش از حد وارد شود.

بنابراین ریمپ ایسیو مبتنی بر بهترین تغییرات ممکن روی پارامتر های ایسیو بر اساس پتانسیل خودرو است تا بدون این که آسیبی به خودرو وارد شود، توان موتور را افزایش دهیم.

آیا همه خودرو ها قابل ریمپ شدن هستند؟

اکثر خودرو ها قابلیت چیپ تیونینگ یا ریمپ شدن را دارند. این روش برای موتورهای دیزل و خودرو های توربوشارژ از همه بهتر است. متاسفانه خودروهای فاقد ایسیو را نمی توانید ریمپ کنید. در صورتی که نمی دانید خودرو شما قابل ریمپ شدن است یا نه بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

آموزش تعمیرات ایسیو ecu ماشین سنگین

مزایای ریمپ خودرو

ریمپ خودرو فقط به افزایش توان موتور محدود نمی شود. چیپ تیونینگ به شما امکان تغییر پارامترهای مختلف موتور و اجزای آن را می دهد. از جمله مزایای ریمپ خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش توان خودرو
  • افزایش گشتاور خودرو
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش راحتی هنگام رانندگی
  • رفع محدودیت سرعت
  • حدف سنسور اکسیژن دوم
  • تغییر جداول پارامتری دریچه گاز
  • تغییر پارامتر های سیستم توربوشارژ خودرو
  • کاهش دمای فن
  • حذف کد خطا و ایرادات ایسیو

معایب ریمپ چیست؟

در صورتی که ریمپ به صورت حرفه ای و تخصصی انجام نشود احتمال بالا رفتن مصرف سوخت و استهلاک خودرو وجود دارد. در این حالت آسیب بخش های محرک و سیلندرها و موتور خودرو نیز محتمل است. اما اگر ریمپ توسط متخصصین و مبتنی بر اصول استاندارد انجام شود خطری ندارد.

تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ چیست؟

تفاوت اصلی ریمپ و چیپ تیونینگ در قدمت آن ها است! امروزه چیپ تیونینگ خودرو به ندرت انجام می شود. به زبان ساده چیپ تیونینگ روی خودرو های قدیمی انجام می شد و ریمپ روش مدرن تری است.

هر دو روش یک هدف دارند اما چیپینگ برای خودرو های پیش از سال 2000 انجام می شد. ریمپ ایسیو واژه مدرن تر است و به روش جدید تری اطلاق می شود که همان کاری که چیپ تیونینگ انجام می داد را به شیوه ای مدرن و روی خودرو های جدید تر انجام می دهد.

در گذشته که از روش چیپینگ استفاده می شد، تعمیرکار در واقع چیپ های روی برد خودرو را تعویض می کرد تا عملکرد خودرو را ارتقا دهد. اما ریمپ بدون نیاز به عوض کردن چیپ ها و صرفا به صورت نرم افزاری انجام می شود. برای خودرو هایی که پیش از سال 2000 ساخته شده اند، برای بهبود عملکرد خودرو باید ایسیو خودرو را باز کنید و چیپ های آن را به صورت دستی تیونینگ و پیکربندی مجدد کنید. در این روش ریسک خطا بالا است.

روش ریمپ کردن ایسیو چیست؟

ریمپ همانطور که از نامش پیداست به معنی تغییر «مپ» ایسیو خودرو است. مپ اصطلاحی است که به جداول عددی ذخیره شده در کامپیوتر خودرو یا همان ایسیو اطلاق می شود. ایسیو به این جداول دسترسی دارد و از آن ها استفاده می کند. این جداول با هم در ارتباط هستند و حاوی کلیه اطلاعات در ارتباط با سوخت، شتاب، زمان بندی سوخت پاشی و … هستند.

هنگام ریمپ ایسیو معمولا از طریق پورت OBD به ایسیو دسترسی پیدا می کنیم. این پورت امکان دسترسی مستقیم به اطلاعات ذخیره شده در ایسیو را به ما می دهد.

بعد از دسترسی به کامپیوتر خودرو، فایل های اصلاح شده جدید یا همان مپ جدید که توسط مهندسین متخصص این حوزه ساخته شده اند، روی ایسیو نصب می شوند.

 

ارسال دیدگاه