آموزش گوگل ادز برای تازه کارها | آموزش ادوردز
آموزش گوگل ادز برای تازه کارها | آموزش ادوردز
رقابت آنلاین برای به دست آوردن مشتریان بیشتر، کار دشواری است. بازاریاب های زیرک زیادی وجود دارند که از چم و خم بازاریابی آنلاین خبر دارند و کسب آن میزان درآمدی که برای بسیاری از افراد دیگر دشوار و زمانبر است، برای این افراد مثل آب خوردن میماند. شما هم میتوانید با یادگیری همان ترفندها، در کارتان یک حرفه ای شوید. یکی از مهم ترین این ترفندها، نحوه کار کردن با گوگل ادز است. در این مقاله از سری مقالات آموزشگاه زانکو، درباره آموزش گوگل ادز برای تازه کارها صحبت میکنیم. اگر میخواهید مبانی کار با ادوردز را یاد بگیرید با ما همراه باشید.
در ادامه نکات و ترفندهایی را به شما آموزش میدهیم که میتواند به شما کمک کند از گوگل ادز به نفع خودتان استفاده کنید.
کمپین های پولی گوگل
دنیای کمپین های پولی گوگل یا PPC بسیار پیچیده و رقابتی است. کمپین های گوگل ادز با ترکیب هدفگیری جغرافیایی، کلمات کلیدی، اطلاعات جمعیت شناختی پایه و رفتار مخاطب به شما این امکان را میدهد تا مشتری های ایده آل خودتان را برای فروش برند، خدمات و محصولات، هدف بگیرید.
سئوی تکنیکال یک ضرورت است نه یک انتخاب – کلیک کنید
مزیت مدل PPC این است که شما تنها زمانی که به نتیجه دلخواهتان رسیدید، یعنی زمانی که روی تبلیغ شما کلیک شود، هزینه را پرداحت میکنید. گوگل ادز به شما اجازه میدهد بدون تقلب یا کار غیراخلاقی به رتبه های بالای گوگل برسید. تنها تفاوت رتبه بندی ای که شما دریافت میکنید با سایت های دیگر این است که رتبه سایت شما ارگانیک نیست.
ارگانیک در مقایسه با پولی
در اینجا باید به یکی از مفاهیم پایه گوگل ادز یعنی تفاوت میان رتبه بندی ارگانیک و پولی بپردازیم. برای این که در رتبه بندی ارگانیک به رتبه های بالا برسید، باید برای تولید محتوا سخت کوش باشید.
تولید محتوا با ایده های تازه و نوآورانه کار دشواری است و به زمان زیادی نیاز دارد. رشد ارگانیک به شدت رقابتی هم هست و برای کسب آن باید از دانش بالایی در خصوص نحوه کار موتورهای جستجوی گوگل و همراهی آن با چالش های دشوار سئو (بهینه سازی موتور جستجو) برخوردار باشید. از این رو پرداخت پول به گوگل ادز روش بسیار راحت تری برای رشد رتبه بندی سایت است.
با پرداخت پول در گوگل ادز سایت شما بالاتر از رتبه اول ارگانیک گوگل نمایش داده میشود. با این حال هنوز هم باید در خصوص بهترین استراتژی ها برای تبدیل شدن به یک قیمت گذار کارآمد اطلاعات کسب کنید تا بتوانید از هزینه ای که برای بازاریابی پرداخت میکنید بیشترین بهره را ببرید و به بیشترین افراد دسترسی پیدا کنید.
مزایده ادورزد (The AdWords Auction)
همانطور که از عنوان پیداست، گوگل ادورزد شبیه یک سایت قیمت گذاری کار میکند که تبلیغ کنندگان را مجبور میکند تا برای جایگاه و مخاطبی که میخواهند به آن دسترسی پیدا کنند قیمت مشخص کنند. شما میتوانید میزان هزینه ای که میخواهید پرداحت کنید و هزینه برای هر کلیکی که دریافت میکنید را مشخص کنید.
اگر شما بالاترین قیمت را برای آن هدف و جایگاه پیشنهاد داده باشید، وقتی که کسی آن کلمه کلیدی را جستجو کندف تبلیغ شما نمایش داده خواهد شد. گوگل همیشه سراغ بالاترین قیمت پیشنهادی میرود و اگر بودجه شما به اندازه کافی زیاد نیست، گرفتن رتبه برای شما چالش برانگیز خواهد بود.
با این وجود، برای شما یک راه دیگر وجود دارد: گوگل به کیفیت اهمیت زیادی میدهد، حتی در ارتباط با پرداخت پول برای رتبه گرفتن. یعنی اگر شما بیشترین هزینه را پیشنهاد داده باشید اما نفر بعدی که هزینه کمتری پیشنهاد داده، از حداکثر PPC شما پایین تر باشد، از شما هزینه ای که آن نفر دوم پیشنهاد کرده بود گرفته میشود.
آموزش سئو رایگان جلسه اول : انواع فاکتورهای سئو
به نظر پیچیده است و واقعا هم میتواند گیج کننده باشد اما زمانی که چنین اتفاقی بیفتد به نفع شماست. به طور کلی حالات زیادی ممکن است وجود داشته باشد اما برای موفقیت در این حوزه باید بیشترین قیمت و بیشترین کیفیت را داشته باشید.
معیارهای کیفیت
همانظور که گفتیم گوگل فقط به بالاترین قیمت پیشنهادی علاقمند نیست، و باید کیفیت اطلاعاتی که میخواهید وقتی مخاطب روی تبلیغ یا لینک شما کلیک کرد در اختیار او قرار دهید را نیز مد نظر داشته باشید. یعنی باید برای پیج لندینگ برنامه داشته باشید.
گوگل به دنبال اطلاعات مرتبط با کلمات کلیدی است چون است چیزی است که مخاطبین را راضی نگه میدارد. همچنین اگر کلیک ها را به صفحه ای بفرستید که ارزش وقت گذاشتن را برای مخاطب داشته باشد، تبدیل بیشتری دریافت میکنید.
با ارائه یک پیشنهاد ویژه، امکان ثبت نام رایگان برای خبرنامه، یا یک کد مخصوص، از هر کلیک به نفع خودتان استفاده کنید. لازم نیست تبدیل حتما یک فروش باشد؛ فقط کافی است مخاطب را به سوی دنبال کردن شما و انجام کاری که از او میخواهید، هدایت کند.
بهترین بازده سرمایه (ROI)
استراتژی های گوگل ادز باید نوعی بازگشت سرمایه داشته باشند در غیر این صورت شاید سرمایه گذاری روی آن ها ارزش نداشته باشد. به خاطر داشته باشید که هر چه تبلیغ شما موفق تر باشد، هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.
بنابراین، منطقی است که که به مخاطب پیشنهادی ارائه کنیم که او را به خرید کردن تشویق کند. با این کار، بهترین بازده سرمایه را برای پولی که صرف تبلیغات میکنید، دریافت خواهید کرد.
خبر خوب این است که در گوگل ادز میتوانید یک بودجه روزانه تعیین کنید که به شما اجازه میدهد هزینه هایتان را مدیریت کنید.
برای ساخت گوگل ادز به صورتی که بهترین بازده سرمایه را برای شما به ارمغان بیاورد باید برای موارد زیر برنامه ریزی داشته باشید:
- بودجه
- کلمات کلیدی
- تحقیق درباره رقبا
- داشتن یک صفحه لندینگ کارآمد
- کمپین
- تبلیغ
در ادامه به تک تک این موارد میپردازیم:
برنامه ریزی بودجه
برنامه ریزی بودجه برای گوگل ادز فرقی با موارد دیگر ندارد و میتوانید میزان هزینه ای که مایل هستید برای هر کلیک صرف کنید و نیز هزینه دلخواهتان برای هر روز را تعیین کنید. این کار به شما کمک میکند تا بودجه خود را مدیریت کرده و بیشتر از حد هزینه نکنید.
اگر نتوانستید نتیجه دلخواه را به دست آورید میتوانید در قیمت پیشنهادی تجدید نظر کنید یا دوباره کلمات کلیدی را بررسی کرده و به دنبال گزینه هایی بگردید که کمتر رقابتی هستند.
برنامه ریزی کلمات کلیدی
یکی از بهترین ویژگی های گوگل ادوردز، برنامه ریز رایگان کلمات کلیدی آن هاست: Google keyword planner. کار با این ابزار بسیار ساده است به ویژه اگر مخاطب خود را به خوبی بشناسید. میتوانید با استفاده از بخش طبقه بندی های محصولات، خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید را تنظیم و تعدیل کنید.
زمانی که نتایج کارتان را میبینید، میتوانید در حالی که نگاهی به فراوانی سرچ ماهانه برای آن کلمات کلیدی دارید، به دنبال روش هایی برای کاهش رقابت بگردید. نکته این است که کلمه کلیدی دارای پایین ترین میانگین پیشنهاد قیمت و بالاترین جستجوی ماهانه را بیابید.
برنامه ریزی رقابت
منطقی است که درباره کلمات کلیدی ای که رقبای شما برای رسیدن به رتبه یک گوگل استفاده میکنند کنجکاو باشید. میتوانید از وبسایت هایی همچون SEMrush و Spyfu استفاده کنید. این وبسایت ها اطلاعاتی را درباره کلمات کلیدی ای که بهتر است از آن ها استفاده کنید و این که چند کمپانی دیگر از آن کلمات کلیدی استفاده میکنند، در اختیار شما میگذارند. در سایت Spyfu میتوانید موارد زیر را بیابید:
- چند تا از کاربران ادوردز از آن کلمات کلیدی استفاده میکنند
- ایده های دیگر برای کلمات کلیدی که در حوزه کار شما عملکرد خوبی خواهند داشت
- تاریخچه ای درباره تبلیغ کنندگان شما و نمونه هایی از تبلیغات آن ها
- در SEMrush میتوانید SERPS (صفحات نتایج موتور جستجو) که افراد دیگر از آن استفاده میکنند را نیز کاوش کنید.
برنامه ریزی صفحه لندینگ (Landing Page)
وقتی مخاطب روی لینک شما کلیک میکند، نباید او را ناامید کنید. به همین خاطر صفحه لندینگ شما باید ارزشمند باشد. دو دلیل برای تبدیل افرادی که به صفحه لندینگ شما میرسند وجود دارد، اولی واضح است: چون به افزایش فروش کمک میکند. دومی خیلی واضح نیست، و این است که گوگل هم تبدیل را دوست دارد. بنابراین اگر تعداد زیادی از افرادی که روی تبلیغ شما کلیک میکنند را تبدیل کنید، گوگل این را به خاطر میسپارد و این به شما کمک میکند تا جایگاهتان را در رتبه بندی گوگل ارتقا دهید.
برای بهتر کردن صفحات لندینگ میتوانید از این ترفندها استفاده کنید:
- طراحی ساده بهترین نتیجه را دارد. خواندن این صفحات ساده تر است و زودتر بارگذاری میشوند
- تیترهای جذابی بنویسید که در مخاطب واکنش ایجاد کند
- واقعیت ها را اعلام کنید تا شفافیت شما به بالاترین حد ممکن برسد
- برای این که خواندن مطالب راحت تر شود از لیست های نشانه دار استفاده کنید (مثل همین متن)
- از تصویری استفاده کنید که چشم نواز باشد و به رساندن پیام شما کمک کند
برنامه ریزی کمپین ادوردز
ادوردز با برپایی کمپین کار میکند. هر کمپین به شما کمک میکند تا بر اساس مکان، کلمات کلیدی ای که انتخاب کرده اید، محصول و هدفی که دارید، هدفگیری کنید. برای تقویت کمپین PPC خود از نکات زیر استفاده کنید:
- هدفگیری دموگرافیک: هر چه هدف شما محدودتر باشد، شانس تبدیل شما بیشتر میشود. ادوردز به شما این امکان را میدهد که مخاطب را بر اساس درآمد، وضعیت والدین، جنسیت، و سن هدف بگیرید.
- کلیک کنید تا تماس بگیرید (Click-to-call): راه اندازی گزینه Click-to-call کمی زمان میبرد اما به شما اجازه میدهد تا افزونه تماس اضافه کنید تا افراد بتوانند بلافاصله با شرکت شما تماس حاصل کنند.
- بهینه سازی گردش تبلیغ: گردش تبلیغ به شما اجازه میدهد تا تبلیغات مختلف را امتحان کنید تا بهترین تبلیغ را برای مخاطبین و شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) پیدا کنید. گوگل این کار را به صورت خودکار انجام میدهد که به شما کمک میکند تبلیغات مختلفی بسازید. میتوانید برگردید و بررسی کنید که کدام تبلیغ موثرتر از همه بوده تا در آینده عملکردتان را بهبود بخشید.
برنامه ریزی تبلیغ
برای ساخت تبلیغ از همان مضمونی استفاده میشود که برای صفحات لندینگ از آن استفاده میکنید. سادگی از همه بهتر است. تبلیغ نسبت به صفحه لندینگ کوتاه تر و مختصر تر است چون فضای کمتری برای رساندن پیامتان دارد.
چیزهایی که باید رویش تمرکز کنید، ارزش منحصر به فرد تبلیغ (UVP) است به صورتی که مشتری به سرعت به مزایای شما پی ببرد. به بیان دیگر، چه چیزی باعث میشود در رقابتی که وجود دارد، شما برتر باشید؟ استفاده از کلمات کلیدی در تبلیغ نیز موثر است.
هر چه باشد، این چیزی است که در وهله اول مردم را به اینجا آورده. قرار نیست برای خلاقیت جایزه ببرید. چیزی که میخواهید تبدیل است. یک دعوت ساده به عمل، مثلا «اینجا کلیک کنید» آخرین قدم برای آوردن آن ها به صفحه لندینگ است.
اکنون که مدل های کمپین های پولی گوگل در حوزه بازاریابی به تسلط رسیده اند، این راهنما به شما کمک میکند تا به سرعت به یک حرفه ای در گوگل ادز تبدیل شوید.
دیدگاهتان را بنویسید